Crowdfunding – co to takiego?

Crowdfunding jest to forma finansowania projektów przez społeczność, która jest lub zostanie wokół tych projektów zorganizowana. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Określenie to jest zwykle używane w odniesieniu do zbiórek prowadzonych na stworzonych w tym celu platformach internetowych. Zgodnie z przedstawioną definicją przez Karola Króla w „Finansowaniu społecznościowym jako źródle finansowania przedsiębiorstw w Polsce” crowdfunding to rodzaj gromadzenia i alokacji kapitału przekazywanego na rzecz rozwoju określonego przedsięwzięcia w zamian za określone świadczenie zwrotne, który angażuje szerokie grono dawców kapitału, charakteryzuje się wykorzystaniem technologii teleinformatycznych oraz niższą barierą wejścia i lepszymi warunkami transakcyjnymi, niż ogólnodostępne na rynku.

Najpopularniejsze platformy crowdfundingowe (w zupełnie losowej kolejności) to:

Crowdfunding – jak odnieść sukces?

Akcja zbierania pieniędzy na dany projekt jest ograniczona w czasie. Trwa zazwyczaj (w zależności od platform crowdfundingowych) od 30 do 60 dni. Nie oznacza to jednak, że tyle trwają prace nad akcją crowdfundingu. Zazwyczaj trwają o wiele dłużej. Często nawet 3 miesiące przed startem. Jak się do tego zabrać, aby odnieść sukces?

Po pierwsze pomysł.

Oczywistym jest, że najważniejsze w crowdfundingu to dobry pomysł. W zdecydowanej większości przypadków dobre pomysły wygrywają. Nie oznacza to jednak, że mając dobry pomysł skazani jesteśmy na sukces. Obserwując akcje crowdfundingowe zauważyć można, że wiele genialnych pomysłów przepada, bo autorzy nie przyłożyli się do zadania. Zauważyć można też, że sporo marnych pomysłów wygrywa, bo autorzy pomysłów odrobili zadanie domowe, albo wspierali ich fachowcy. Pomysł na projekt crowdfundingowy to podstawa, ale nie determinuje on sukcesów.

Przyłóż się do opisu projektu

Opis projektu crowdfundingowego jest niezwykle istotny. Mając nawet najbardziej genialny pomysł a nie potrafiąc go przedstawić, skazani jesteśmy na porażkę. Opisz projekt dokładnie. Następnie przeczytaj, skasuj co napisałeś i zacznij pisać od początku. Mając napisany projekt skonsultuj się w pierwszej kolejności z kilkoma osobami, które nie mają o nim pojęcia. Niech go dokładnie przeczytają i zobacz, czy zrozumieli. My znamy swój projekt i siedzi nam w głowie. Osoba z zewnątrz nie mająca o nim pojęcia nie wie o nim nic więcej poza to co przeczytała. Sprawdź więc w ten sposób, czy w zrozumiały sposób opisałeś przedsięwzięcie. Skonsultuj się także z copywriterami aby poprawili błędy językowe. Podpowiedzą też, jakich sformułowań używać. Skonsultuj się z marketingowcami. Projekt to przecież granie na uczuciach. Masz w kilka sekund (we wstępie) przyciągnąć czytelnika do przeczytania całego projektu i jeśli już to zrobi to masz góra 3 minuty na przekonanie go, aby przekazał ci swoje ciężko zarobione pieniądze. Pieniądze przekazuje nie na coś materialnego tylko na pomysł. A to nie łatwe. Napisz też coś o sobie, dodaj swoje zdjęcie. Zupełnie inaczej wspiera się konkretną osobę niż sam projekt.

Stwórz oprawę graficzną

Nagraj film o projekcie. Ludzie są wzrokowcami. Łatwiej im będzie poznać projekt oglądając 30-60 sekund materiału wideo o projekcie. Pokazuje to też praktyka. 90-95% wygrywających projektów zawierało materiały wideo. Dodatkowo dodaj zdjęcia. Sam tekst nie przyciągnie czytelnika do zapoznania się z projektem. Następnie mając wszystko przygotowane uzupełnij projekt materiałami graficznymi. Pamiętaj, że ma być schludnie.

Liderzy – najważniejsze osoby

Pamiętaj, że masz 30-60 dni na zbieranie pieniędzy. Pamiętaj też, że średnio ludzie przekazują 10-20,00 zł. Jeśli zbierasz powiedzmy 20.000,00 złotych to musisz przekonać do wpłat 1000-2000 osób. Zważywszy, że wpłaca tylko 1% czytających projekt to musisz celować w to, żeby twój projekt przeczytało – 100.000-200.000 osób (od stu do dwustu tysięcy osób!). Jak dotrzeć do takiej ilości osób? Musisz posłużyć się liderami. Przed przystąpieniem do realizacji projektu, przed wystartowaniem „live” musisz zrobić listę 100 liderów w branży. Są to osoby opiniotwórcze, strony facebookowe z branży, osoby z branży, portale, prasa, każdy kto może pomóc w promocji. Następnie porozmawiaj z nimi, aby wyjaśnić projekt i poproś o wsparcie. Publikacja na portalu, udostępnienie na Facebooku, publikacja na Twitterze, wszystko co pomoże ci skłonić 200.000 osób do przeczytania twojego projektu. Pamiętaj nawet, że jeśli ktoś ma 1000 śledzących na FB i opublikuje notatkę to maksymalnie 50-100 osób z tych 1000 zerknie na projekt. Czeka więc cię sporo pracy.

Publikacja Live to nie koniec

Po starcie projektu nie zostawiaj go samego sobie. Publikuj aktualności, informacje, ciekawostki z życia projektu. Pamiętaj, aby projekt żył przez cały okres bycia „live”. Czytelnicy nawet zaglądając ostatniego dnia muszą widzieć, że cały czas jesteś za projektem, walczysz o niego, pracujesz nad nim. Brak aktualizacji wygląda jakby projekt umarł.

Zwróć się do fachowców

Zorganizowanie poprawnej akcji crowdfundingowej nie jest łatwe. Ale na pomoc przychodzą fachowcy tak jak w każdej dziedzinie. Jeśli nie wiesz jak zabrać się za projekt lub też brakuje ci wystarczającej wiedzy jak go poprawnie przygotować i jak poprowadzić akcję crowdfundingową od fazy wstępnej po ukończenie z sukcesem, warto zwrócić się do fachowców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZBJx

Please type the text above: