Wehikuł korporacyjny spółki polskiej i spółki zagranicznej

Co to jest wehikuł korporacyjny?

Definicja wehikułu korporacyjnego nie jest precyzyjna w polskim prawodawstwie. Pisaliśmy o tym tutaj. W skrócie wehikuł korporacyjny można zdefiniować jako organizacja przedsięwzięcia poprzez dwie lub więcej spółek, w których jedna spółka (spółka matka) powołana jest tylko do tego, aby zarządzać prawami w spółkach córkach, w których posiada większościowy bądź wyłączny pakiet udziałów a spółki córki prowadzą działalność gospodarczą.

Po co tworzyć wehikuły korporacyjne?

Powodów do tworzenia wehikułów korporacyjnych jest wiele. Najczęściej wykorzystuje się je do optymalizacji podatkowej. Zyski z danego kraju (w którym fizycznie działalność prowadzą spółki córki) można transferować do udziałowca (spółki matki) mieszczącej się w innym kraju, o przyjaźniejszej polityce fiskalnej i tam je opodatkować.

Wehikuły korporacyjne tworzy się także ze względów wizerunkowych. Często na danym rynku lepiej postrzegana jest spółka lokalna, niż zagraniczna. We Francji lepiej prowadzić działalność francuską firmą, w USA amerykańską, w Japonii japońską a w Niemczech niemiecką. To z tą spółką córką lokalni kontrahenci zawierają umowy. Wizerunkowo jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie.

Rozwiązanie to jest też stosowane w przypadku branży, na które wydaje się koncesje. Tak jak jeszcze niedawno w Polsce wiele branż było koncesjonowanych a o koncesje mogły ubiegać się tylko polskie podmioty. Stąd też Niemiec, Francuz, Anglik czy Włoch tworzyli wehikuły korporacyjne ze spółką matką z ich kraju i spółką córką z Polski, gdzie spółka córka otrzymywała koncesje.

Wehikuł korporacyjny spółki polskiej i zagranicznej

Inaczej niż w akapicie powyżej, tworzy się też wehikuły korporacyjne, w których rolę spółki matki pełni polska spółka a spółka córka to spółka zagraniczna. W ten sposób bardzo łatwo można wejść na zagraniczne rynki. Dodatkowo, w takim przypadku odpadają wszelkie kłopoty z polskim fiskusem, kłopoty ze spółkami kontrolowanymi i temu podobne. Wręcz jest przeciwnie – polski fiskus kocha takie wehikuły korporacyjne gdzie dochody i zyski z zagranicznej działalności gospodarczej transferuje się do Polski i tu podlegają opodatkowaniu zamiast być opodatkowane poza granicami Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

QQJQVb

Please type the text above: